Verder ontwikkelen ondernemersmodel
Start situatie: Een zelfstandig ondernemer waar het business model eigenlijk draait om zijn eigen unieke persoonlijkheid. Zijn activiteiten zijn gericht op het oplossen van IT problemen bij individuele klanten. Uniek is de relatie die de ondernemer heeft opgebouwd met zijn klanten. Vanuit vertrouwen en persoonlijk contact. De klanten vertrouwen op de kennis en ervaring van de desbetreffende ondernemer. En willen eigenlijk geen andere adviseur meer. Mooi business model maar voor verdere ontwikkeling is er geen ruimte. De capaciteit (namelijk maar één unieke persoonlijkheid) is dan het knelpunt geworden.
Aanpak: Samen met de ondernemer heb ik een Brand Key ingevuld. Een model waar de positionering en communicatie strategie van de ondernemer al gauw zichtbaar worden. In de bespreking van het Brand Key model, komen we tot de conclusie dat als je vanuit je unieke persoonlijke positionering een onderneming wilt blijven dat je niet je business model moet omgooien maar moet zoeken naar andere klanten: individuele klanten met zwaardere IT problemen of kleine bedrijven met netwerken uitdagingen.
Resultaat: de ondernemer (Booming-IT) verandert van tactiek.
Inspanning Jonker Unlimited: In het totaal ben ik 5 uur bezig geweest met de voorbereiding van het interview, de uitwerking en de nabespreking.
Online activiteiten voor een startende ondernemer
Situatie: Een bevriende ondernemer gaat vanaf de basis starten met nieuwe onderneming als personal styliste. De ondernemer weet precies wat ze wil en heeft een goed uitgedacht ondernemersplan. In de uitwerken van de website is er behoefte aan professionele ondersteuning
Aanpak: Na interview met ondernemer heb ik een voorstel op papier gezet waarin de web structuur, keuze van een format wat past bij de huisstijl, de technische oplossingen van haar wensen en een activiteiten planning. De content is geheel door de ondernemer zelf worden aangedragen. Ook had ze zelf inmiddels haar domeinnaam geregistreerd. Het bouwen van de website, het plaatsen van de content en het oplossen van technische wensen heb ik voor haar uitgevoerd.
Resultaat: Kijk vooral even op de website van deze creatieve personal styliste (http://joinspirations.nl)
Inspanning Jonker Unlimited: Het bedenken en bouwen van een website kost uiteraard meer tijd. Voor een eenvoudige website ben ik al gauw 15 à 20 uur bezig. Er van uitgaande dat de opdrachtgever zelf content kan aanleveren.
Communicatie strategie en plan voor een patiëntenvereniging
Start situatie: een patiënten vereniging ontwikkelt een kwaliteitsinstrument. Nu het moment nadert van introductie van het kwaliteitsinstrument, wil men een communicatieplan. De vraag is welke middelen je moet inzetten om de doelgroep te bereiken. Er is tijdsdruk omdat men een jaar heeft uitgetrokken voor de ontwikkeling van het kwaliteitsinstrument maar geen communicatie heeft meegenomen vanaf de eerste fase.
Aanpak: Hoewel het handiger is om vanaf het begin mee te denken met de ontwikkeling van een product of dienst, snap ik de behoefte aan pragmatische benadering. We gaan dus tijdens een interactieve sessie een format voor een communicatieplan invullen en tegelijkertijd de uitdagingen bespreken.
Resultaat: Aan het eind van de 2 uur durende sessie zijn de contouren van het communicatieplan helder. Men kan het plan nu zelf verder uitwerken en uitvoeren. Maar belangrijker dan dat: de communicatie strategie is besproken en er wordt gekozen voor een andere fasering dan in eerste instantie bedacht. Geen Big Bang maar rustig starten met de introductie van de dienst bij de zorgverleners en pas in tweede instantie de patiënten. Minder stress door tijdsdruk maar vooral ook een effectievere communicatiemethode.
Inspanning Jonker Unlimited: In het totaal ben ik 5 uur bezig geweest met mijn voorbereiding van de sessie, de sessie zelf en de aanvullende uitwerking achteraf.